Sodexo Dienstencheques

De huishoudhulpen van Hulp in huis werken via dienstencheques.

Wat zijn dienstencheques?

Dienstencheques verschaffen particulieren een betaalmiddel om hun huishoudhulp / poetshulp te betalen. Deze dienstencheques worden door de federale overheid gesubsidieerd en zijn dus voordelig om als betaalmiddel te gebruiken. Dienstencheques kunnen alleen gebruikt worden om een huishoudhulp van een erkende onderneming, zoals Hulp in huis, uit te betalen. Per kalenderjaar kan een reguliere gebruiker 500 dienstencheques bestellen. Voor eenoudergezinnen, personen met een handicap of mindervalide kind, of oudere personen gelden andere aantallen.

Waarom met dienstencheques betalen?

Het antwoord op deze vraag is simpel: het is voordelig. De eerste 400 dienstencheques kosten een particulier slechts 9 Euro per stuk, waarvoor een huishoudhulp 1 uur werk uitvoert. De 100 daaropvolgende dienstencheques kosten 10 Euro per stuk. Deze tarieven kunnen zo laag zijn dankzij subsidies van de overheid. Daarnaast is een dienstencheque ook nog eens tot 30% fiscaal aftrekbaar, wat het uiteindelijke uurtarief nog kan verlagen tot slechts 6,30 euro.

Hoe werken dienstencheques?

Wij rekenen, in tegenstelling tot de meeste andere dienstenchequebedrijven, geen extra kosten aan zoals dossiers- of verplaatsingskosten.

Telkens je poetshulp langskomt, overhandig je het aantal verschuldigde dienstencheques. Vergeet niet de datum van de prestatie in te vullen, de juiste activiteit aan te duiden en de cheques te ondertekenen. De huishoudhulp bezorgt ons vervolgens de ingevulde cheques. Daarop handelen we de administratie af en betalen het loon van de huishoudhulp uit.

Indien je per ongeluk geen dienstencheques in huis hebt, zal je huishoudhulp na de gepresteerde werkuren een ‘tegoedbriefje’ schrijven en je vragen dit te ondertekenen. Je kan de ontbrekende cheques dan de volgende keer meegeven.

Wat met dienstencheques betalen?

Dienstencheques mogen enkel gebruikt worden om hulp te vergoeden die in de privésfeer plaatsvindt. Het gaat hierbij om alle taken die een poetsvrouw doet

  1. -Schoonmaken en ramen lappen
  2. -Wassen en strijken
  3. -Eten klaarmaken
  4. -Incidenteel klein naaiwerk
  5. -Boodschappen voor het huishouden, zoals bij de supermarkt, bakker, slager of apotheker
  6. -Strijkwerk dat uitgevoerd wordt door de strijkdames van Hulp in huis
  7. -Begeleid transport van personen met een beperkte mobiliteit

Kortom, het is van belang dat het gaat om hulp in de huishouding!

Hulp in een professionele omgeving, zoals bijvoorbeeld het poetsen van een dokterswachtzaal, kantoor of studio die u aan derden verhuurt, mag niet met dienstencheques vergoed worden.

Waarvoor mogen dienstencheques niet gebruikt worden?
Werkzaamheden als het repareren van het toilet, verbouwingswerkzaamheden, oppassen en tuinieren mag u niet met dienstencheques betalen. Daarnaast is het niet mogelijk om de hulp in te zetten buiten uw privéwoning. Hulp in een professionele omgeving, zoals het schoonmaken van een wachtkamer of praktijk, mogen niet met dienstencheques betaald worden.

Beheer en uitgave dienstencheques
Sodexo is verantwoordelijk voor het beheer en de uitgave van dienstencheques. Sodexo staat voor kwaliteit. Immers, Sodexo vaart op jarenlange kennis en ervaring met betrekking tot meerwaardediensten.

Verschillende dienstencheques van Sodexo
De dienstencheques van Sodexo verschillen per gewest. De dienstencheques die uitgegeven worden zijn afhankelijk van uw officiële woonplaats en kunnen anders zijn dan de dienstencheques die een ‘collega’ ontvangt.

Voorwaarden bij het gebruik van dienstencheques

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het gebruik van dienstencheques. Het soort dienstencheques hangt af van uw hoofdverblijfplaats, zoals u geregistreerd staat in het rijksregister. Als u in Vlaanderen woont, bestelt u Vlaamse dienstencheques . Als u in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woont, bestelt u Brusselse dienstencheques en woont u in het Waals Gewest, dan bestelt u Waalse dienstencheques .

Hoe dienstencheques bestellen?

Om dienstencheques te bestellen moet je eerst geregistreerd zijn bij Sodexo. Dat kun je zelf doen via het formulier op de site van Sodexo. Of je kan ons vragen dit gratis voor je te doen. Na je registratie ontvang je een gebruikersnummer. Dit heb je nodig telkens je cheques bestelt.

Je kan dienstencheques bestellen door een veelvoud van €9,- te storten op het rekeningnummer van Sodexo. In de gestructureerde mededeling van je overschrijving moet telkens je gebruikersnummer staan. Het minimum aantal cheques is 10, maar je moet niet per veelvoud van 10 bestellen.

Wanneer je jouw cheques hebt besteld duurt het maximum 10 werkdagen voor je deze ontvangt. Bestel dus tijdig en voldoende. Bij het bestellen van elektronische cheques is de wachttijd veel korter. Je ontvangt de cheques maximum 1 dag na bestelling.

TIP: betaal het correcte bedrag, anders gaat je bestelling niet door en komt je geld terug. Enkel en alleen het bedrag bepaalt dus het aantal bestelde cheques (vb. € 90 is 10 cheques, € 162 is 18 cheques, € 288 is 32 cheques, enz).

Twee soorten dienstencheques

Er zijn verschillende soorten dienstencheques waarmee u kan werken. U kan kiezen voor papieren dienstencheques of elektronische. Hou er bij het bestellen van dienstencheques rekening mee dat de papieren cheques 8 maanden geldig zijn na de datum van bestelling.

Voordeel om te opteren voor elektronische dienstencheques:

  • EENVOUDIG: zowel klante als jouw huishoudhulp hoeven de dienstencheques niet in te vullen en te ondertekenen;
  • MAKKELIJK TE BEHEREN: geen risico meer op fouten bij het invullen van de dienstencheque;
  • SNEL: de bestelde dienstencheques zijn veel sneller beschikbaar dan papieren cheques;
  • VEILIG: gedaan met diefstal of verlies.

Minimum en maximum aantal te bestellen dienstencheques
Bij het bestellen van dienstencheques, kiest u altijd voor een minimum van 10 dienstencheques per keer. U betaalt dus altijd minimaal 90 Euro (of 100 Euro, als u in het jaar al meer dan 400 dienstencheques besteld hebt).

Het maximaal aantal dienstencheques per gezin is 1.000 cheques

Als eenoudergezin kunt u per kalenderjaar maximaal 2.000 dienstencheques bestellen tegen 9 Euro per cheque. Hiervoor vult u een 'Verklaring van Eer' in. Het origineel van deze verklaring stuur u naar Sodexo. De kopie stuurt u, inclusief de gevraagde documenten, op naar de Dienst Dienstencheques en Uitzendkantoren van het Departement Werk en Sociale Economie.

Als persoon met een handicap of als ouder van een kind met een handicap kunt u per kalenderjaar maximaal 2.000 dienstencheques bestellen tegen 9 Euro per cheque.

Als oudere personen die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden krijgen, kunt u per jaar 2.000 dienstencheques bestellen tegen 9 Euro per cheque.

Vanaf het ogenblik dat je 4 uur per week huishoudelijke hulp aanvraagt kan het fiscaal interessant zijn om ervoor te zorgen dat je op twee verschillende namen de dienstencheques kan bestellen.

Belastingvermindering bij dienstencheques
De kosten die u maakt in de vorm van dienstencheques, geven u recht op belastingvermindering, of belastingkrediet tot een maximumbedrag van maar liefst 1.400 Euro per persoon per jaar. U krijgt op de eerste 155 dienstencheques (1.400 Euro) een belastingvermindering van 30 procent. Dit betekent dat u voor de eerste 155 dienstencheques in werkelijkheid geen 9 Euro betaalt, maar slechts 6,30 Euro per cheque.
Het fiscaal voordeel verschilt wel per gewest (deze info gaat uit van de bestaande reglementering op heden)

                  Vlaanderen: € 2,70 fiscaal voordeel op de eerste 155 cheques

                  Wallonie: € 0,90 fiscaal voordeel op de eerste 150 cheques

                  Brussel: € 1,35 fiscaal voordeel op de eerste 155 cheques


Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben beide recht op de belastingvermindering, mits de dienstencheques onder hun eigen naam, met een eigen gebruikersnummer zijn aangekocht. Ieder krijgt dus een belastingvermindering van 30 procent op een aankoopbedrag van maximaal 1.400 Euro.

Elke gebruiker heeft een eigen persoonlijke zone op de Sodexo site. Je krijgt toegang tot deze zone door het invoeren van een login en paswoord verkregen bij Sodexo bij de registratie. In deze zone kun je persoonlijke gegevens wijzigen, veranderen van betalingswijze…

Sodexo stuurt u jaarlijks vanaf 1 april een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte moet voegen.

Als je een belastingen betaalt of geen belastingbrief krijgt kun je toch genieten van het fiscaal voordeel door ‘het terug betaalbaar belastingskrediet’. Meer info via contaccenter van de FOD.

Erkende dienstencheques onderneming
Het is belangrijk dat u uw huishoudhulp vindt via een erkende dienstencheques onderneming. Hulp in huis is zo’n door de overheid specifiek erkende onderneming die via het systeem van dienstencheques werkt. Hulp in huis maakt met u verdere afspraken over welke hulp u wil, voor welk aantal uren per werk en de dag waarop het werk uitgevoerd dient te worden.

Meer informatie

Het Vlaams Gewest heeft een uitgebreide website met alle informatie over dienstencheques.

Heeft u na het lezen van deze informatie over dienstencheques toch nog vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met één van onze kantoren in uw buurt.


 

Dienstencheques bestellen

Wil u graag dienstencheques bestellen? Dan dient u eerst een gebruikersnummer van Sodexo aan te vragen. Hieronder nemen wij de stappen met u door.

  1. Inschrijven voor dienstencheques
    Om dienstencheques te bestellen, zorgt u eerst dat u zich inschrijft bij Sodexo. Deze inschrijvingdient online te gebeuren op de website van Sodexo of via een inschrijvingsformulier dat per post verstuurd kan worden. Wil u graag hulp bij uw inschrijving? Dan bent u van harte welkom in één van onze vestigingen, waar onze medewerkers u graag helpen met uw inschrijving bij Sodexo. U krijgt dan meteen ook een korte uitleg over de werking van dienstencheques.
  2. Keuze soort dienstencheques
    Papieren dienstencheques: Deze bestelt u en worden bij u thuis geleverd per post. Let op, deze kunnen verloren gaan, vervallen of gestolen worden.
    Elektronische dienstencheques: U krijgt uw cheques meteen in een online portefeuille, waar u alle prestaties en betalingen eenvoudig kan opvolgen. Deze cheques komen nagenoeg niet te vervallen, aangezien de oudste altijd eerst gebruikt worden.
  3. Persoonlijk gebruikersnummer
    Het uitgiftebedrijf Sodexo verstrekt u gratis een persoonlijk gebruikersnummer, waarmee u dienstencheques kan bestellen.

Bij de inschrijving bij Sodexo dient u een keuze te maken tussen het gebruik van papieren dienstencheques of elektronische dienstencheques.

Dienstencheques online bestellen
Wanneer u ingeschreven bent bij Sodexo, hebt u een gebruikersnummer ontvangen waarmee u online dienstencheques kan bestellen. Het online bestellen van dienstencheques gaat snel en eenvoudig.

Dienstencheques rechtstreeks bestellen 
Wil u zonder internet uw dienstencheques bestellen? Dan kan u per dienstencheque die u wil bestellen, 9 Euro (of 10 Euro na de eerste 400 cheques) overmaken op de bankrekening die in uw inschrijvingsbevestiging vermeld staat. De minimale bestelling bedraagt 10 dienstencheques per keer dat u de cheques aanvraagt. In uw overschrijving vermeldt u uitsluitend uw gebruikersnummer in het vak ‘gestructureerde mededeling’.

Rekeningnummers Sodexo per gewest
Sodexo hanteert per gewest een rekeningnummer voor de bestelling van dienstencheques, wanneer u deze niet rechtstreeks online bestelt.

De rekeningnummers van Sodexo per gewest zijn:

Vlaams gewest: BE41 0017 7246 2610
Brussels hoofdstedelijk gewest: BE28 0017 7246 3620
Waals gewest: BE15 0017 7247 4330

 

Meer over Sodexo
Wil u graag meer informatie over Sodexo of de werking van de dienstencheques van Sodexo? Dan kan u de website van Sodexo of de website over de dienstencheques van Sodexo bezoeken.